Olga Magalhães
Assistant Professor (Department of Pedagogy and Education)
Employment contract in public functions indefinitely
Doctoral Degree: Ciências da Educação /Ciências da Educação - Didática da História (Universidade de Évora - 2001)
Master Degree: Educação/Análise Social da Educação (Faculdade de Ciências - Universidade de Lisboa - 1992)
Bachelor's Degree: História (Faculdade de Letras - Universidade do Porto - 1981)
Department of Pedagogy and Education Assembly (Advisor)
CIDEHUS - Interdisciplinary Center for History, Cultures and Societies (Integrated Member with doctorate)
Comissão de Curso do Mestrado em Ensino de Musica (Deputy)
Conselho Científico (CIDEHUS) (Advisor)
Scientific Council of School of Social Sciences (Advisor)
Pedagogical Council of School of Social Sciences (Advisor)
Ciências da Educação
Educação Histórica/History Education
Epistemologia da História/Epistemology of History
Epistemologia da História/Epistemology of History
L1;
ALT20-03-0145-FEDER-028584
/
Portugal 2020
,FCT
acrónimo: PASEV
finished in 05/02/2022
PTDC/CED/72623/2006
/
FCT
finished in 20/03/2011
Silva, V. J.; Silva, G. S.; Conde, A. F.; Magalhães, O. (org.). 2020. Patrimônio Cultural e espaços sociais. João Pinheiro: Patrimônio Cultural de João Pinheiro.
Silva, G. S.; Conde, A. F.; Magalhães, O. (2020). O inventário como instrumento de preservação do patrimônio cultural: Um estudo em João Pinheiro ? MG. In In V. J. Silva; G. S. Silva; A. F. Conde; O. Magalhães (org.) Patrimônio Cultural e espaços sociais (pp. 102-127). João Pinheiro: Patrimônio Cultural de João Pinheiro.
Silva, V. J.; Conde, A. F.; Magalhães, O. (2020). Museus: espaços de preservação da memória e divulgação do patrimônio cultural. In V. J. Silva; G. S. Silva; A. F. Conde; O. Magalhães (org.) Patrimônio Cultural e espaços sociais (pp. 9-34). João Pinheiro: Patrimônio Cultural de João Pinheiro.
Magalhães,O. & Freitas, E. (2019). Contributo para uma reflexão sobre pós-verdade e ensino de história. in J. R. Moreno-Vera y J. Monteagudo-Fernández (eds.) Temas controvertidos en el aula. Enseñar historia en la era de la posverdad.(pp 17-26) Murcia: Editum.
Pomar, C.; Balça, A.;Magalhães, O. e Conde, A. F. (2019). Contributos e desafios da formação contínua de docentes para a construção da igualdade de género e cidadania. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 14, 403-422
Conde, Antónia Fialho; Magalhães, Olga; Silva, Giselda Shirley da . (2018). Paracatu e Santana dos Alegres no relato de viagem do Johann Pohl em fins do período colonial. Humanidades & Tecnologia: Revista Acadêmica Multidisciplinar da Faculdade do Noroeste de Minas. V.13, n.13. Paracatu-MG: Editora FINOM, p. 408-424. ISSN: 1809-1626.
Silva, G.S; Magalhães, O.; Silva, V.J. e Zaganelli, M. V. (2018). Gestão e políticas públicas em Minas Gerais: cultura e patrimônio cultural. in M. V. Zaganelli, L. Síveres, M. C.Gonçalves e R. Del Prete (Org).Gestão pública: responsabilidade e desafios contemporâneos ? estudos interdisciplinares. (pp. 153-172). Paracatu:CENBEC/FINOM
Magalhães, O. (2016).Consciência histórica e interculturalidade - algumas reflexões sobre o caso português. in M. A. Schmidt & M. Fronza (org).Consciência histórica e interculturalidade. Investigaçõesem Educação Histórica (pp. 217-226). Curitiba: W. A. Editores
Magalhães, O. (2015). A acreditação e avaliação de formações graduadas e pós-graduadas em Portugal. Revista Licencia&acturas, 3 (2), 7-14.
Ribas, Cristina; Magalhães, Olga. The cultural school project memories, Trabalho apresentado em 7th International Conference of Education, Research and Innovation, In ICERI2014 Proceedings , Seville, 2014.
Magalhães, Olga. Em torno da escolha do manual didático de História: opções de professores, In Didática, História e Manuais Escolares, 231-243, . Ijuí: Editora Ijuí, 2013.
Magalhães, Olga e Barca, Isabel, ?História para os mais novos?? in Historia e identidades culturales - Atas: V Simpósio internacional de didáctica de las ciencias sociales en el ámbito iberoamericano & Congresso internacional das XIII jornadas de educação histórica, org. de Joaquín Prats, Isabel Barca & Ramón Facal, CIED, UNIVERSIDADE DO MINHO, 2013, pp. 728-734. ISBN 978-989-8525-23-9.
Das estórias e da história ? Foi quando a família real chegou? e 1808 In Anais. 5.º SLIJ. Seminário de Literatura Infantil e Juvenil
Magalhães, Olga. Relações Portugal/Brasil - ideias de estudantes brasileiros, Trabalho apresentado em IX Jornadas Internacionais de Educação Histórica, In Investigação em Educação Histórica e em Educação Geográfica, Braga, 2012.
Magalhães, Olga. Historical Narratives of Young Portuguese Students, INTERNATIONAL JOURNAL Of HISTORY TEACHING LEARNING AND RESEARCH, 10.2, 11-14, 2012.
Pomar, C. (Coord.)et al.(2012). Guião de Educação, Género e Cidadania. 2º Ciclo do Ensino Básico. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género
Fialho Conde, Antónia; Magalhães, Olga - Intervenção Educativa: Género, História e Património, in Guião de Educação Género e Cidadania. 2º ciclo do ensino básico,Clarinda Pomar (coord.), Ed. Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género, Lisboa, 2012, pp. 115-140.
Magalhães, Olga. Sobre la elección del manual didáctico de Historia. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografia e Historia, 70, 14-21, 2012.
Alface, H. & Magalhães (2011). O cinema como recurso pedagógico na aula de História. in M. Cainelli & M. A. Schmidt (org). Educação Histórica. Teoria e Pesquisa (pp. 249-267). Ijuí: Unijuí.
Balça, A., Costa, P. & Magalhães, O. (2010) 1808: um exílio voluntário, um novo país. Anais do Jalla Brasil 2010, 214-217
(ISBN 978-85-228-0573-0)
* For more publications, perform a search by author name on Digital Repository of Scientific Publications of UÉ.