Enrollment

Enrollment

Through the enrollment student acquire the student status of the University of Évora and the right to enroll in Curricular Units, being assigned a student number.

The enrollment remains valid until the end of your course, as long as it is not canceled under the terms set out in the Academic Regulation of the University of Évora.

 

Para ser estudante da Universidade de Évora e ter acesso a todos recursos que são disponibilizados, tem que efetuar matrícula de acordo com procedimentos abaixo referidos.

Para efetuar matrícula é necessário aceder ao Sistema de Informação da Universidade de Évora - SIIUE:

  • 1º passo  - Aceder ao SIIUE  
  • 2º passo  - Utilizar as credenciais:
  • 3º passo –   Selecionar a opção “Matrículas” sendo necessário os seguintes documentos  digitalizados:
  • 4º Passo  -  Preencher o formulário. Ver o tutorial “Como fazer a tua matrícula
  • 5º Passo  - Terminar a matricula, clicando em CONFIRMAR  .
  • 6º Passo  - Verificar no endereço de e-mail  da candidatura inserido na candidatura, a notificação de confirmação da matrícula  

As credenciais correspondem ao nome de utilizar e a palavra passe para aceder ao Sistema de Informação Integrado da UÉ (SIIUE  ), sendo que as credenciais para efetuar matrícula dependem da forma de acesso e local onde foi submetida a candidatura:

  • candidatura submetida online na UÉ através do SIIUE, o estudante já dispõe de credenciais para aceder ao SIIUE, devendo utilizar essas mesmas credenciais da candidatura para efetuar matrícula
  • candidatura submetida na DGES, no âmbito do Concurso Nacional de Acesso, o estudante deverá utilizar como credenciais:
    • utilizador: endereço de mail inserido na candidatura na DGES
    • Palavra Passe: senha que consta no mail remetido pela DGES ao estudante a comunicar a colocação
  • candidatura submetida na DGES, no âmbito dos Regimes Especiais ou do concurso para Titulares Cursos Vias Profissionalizantes do Ensino Secundário, o estudante deverá utilizar como credenciais:
    •  utilizador: endereço de mail inserido na candidatura na DGES
    • Palavra Passe: número de identificação inserido na candidatura na DGES

No caso de ser colocado na Universidade de Évora, num curso  de licenciatura ou Mestrado Integrado sujeito a pré-requisitos , o estudante deverá na matrícula on-line anexar o  impresso do pré-requisito  do respetivo curso .
O impresso de pré-requisito a anexar, devidamente preenchido por médico inscrito na Ordem dos Médicos em Portugal, tem de ser os seguintes a obter no site da DGES :

Nos 30 dias consecutivos após matrícula, com exceção d os estudantes internacionais, que poderão obrigatoriamente entregar até 31 de outubro do ano de ingresso, o estudante tem de entregar o original do pré-requisito nos Serviços Académicos ( ver como fazer o agendamento ).

Enquanto não proceder à entrega do pré-requisito não poderá obter comprovativo de matricula e caso não proceda à entrega o pré-requisito de acordo com o prazo estipulado, a colocação e a matrícula será anulada .

Os Serviços Académicos disponibilizam os seguintes meios para prestar apoio aos estudantes:

Presencial:  através do agendamento em  SIIUE registando as credenciais que o estudante deve utilizar para a matrícula, selecionando “Matrículas”

Telefone:  351.266 760 220

Online  - Balcão SAC ONLINE  onde constam respostas a mais de duzentas questões frequentes sobre  procedimentos académicos e onde poderá colocar duvidas.

 

No período em que decorrem as matrículas do Concurso Nacional de Acesso , são disponibilizados os seguintes meios:

Telefone  no período de matrículas: 266 760 222 das 9:300 às 16:00

Mensagens através WhatsApp931910381

Sessões zoom de esclarecimento :

Dia 28 de agosto:

Dia 29  de agosto:

Dia 30  de agosto:

Após matrícula o estudante irá receber na sua conta de email pessoal (o mesmo email que usou para fazer a matrícula) uma mensagem com indicações para definir a sua password de acesso ao SIIUE como estudante. Ao definir essa password, a mesma fica imediatamente válida podendo o estudante aceder ao SIIUE e outras plataformas e recursos digitais da UÉ.

Se por algum motivo o aluno não receber o email com as indicações poderá sempre utilizar o procedimento "esqueci-me da minha palavra-passe ".

After enrolling, the student must ensure:

1) Validation of the documents included in the application, for which it must:

1.1) Present qualification documents exactly the same that are included in the application. Presentation may be carried out in one of the following ways, within 30 (thirty) consecutive days after registration:

a) In person, at the Academic Services (see how to schedule), upon presentation of the original documents that were submitted digitally in the application;

b) By registered mail with acknowledgment of receipt, sending a certified copy of the original documents. The certification of that documents must be carried out by a national public entity, CTT, Notaries, Lawyers, Solicitors, Registries, Parish Councils, or Chambers of Commerce and Industry, in accordance with the combined provisions of article 363 of the Civil Code with article 38 of Decree-Law no. 76-A/2006, of May 29, in the current wording;

c) By registered mail with acknowledgment of receipt, by sending the original documents that were submitted digitally in the application. Universidade de Évora cannot be responsible, under any circumstances, for the loss of documents. The originals will be returned to the student in person, when they present themselves at the Academic Services.

 

They are dismissed from presenting the documents referred to in point 1):

  • • Candidates placed through the National Access Competition;
  • • Candidates placed through Special Regimes established in Decree-Law no. 64-A/2023 of July 31, in the current wording;
  • • Candidates placed through Re-entry, who have carried out, on their first admission registration, the provisions set out in paragraphs 1 and 2 of this article;
  • • Placed candidates who have obtained the qualifications declared in the application at the Universidade de Évora;
  • • Placed candidates who have submitted a digital document of unequivocal authenticity in their application, in non-editable PDF format and with a qualified electronic signature, affixed by the competent authorities, and subject to validation by the services.

 

1.2) Present the identification document, by October 31st of the academic year of enrollment, as referred in paragraph a) or b) of point 1.1) above mentioned. The international students must also present the visa.

1.3) Submit the prerequisite form, in the case of candidates placed on a graduation or integrated master degree, until October 31st of the academic year of enrollment, in accordance with paragraph a) of point 1.1. above mentioned. The prerequisite form is made available by DGES and must be completed by a doctor registered in the Order of Doctors, in Portugal, and inserted during online registration.

The Documents to be sent by post must be sent to the following address: Academic Services of the Universidade de Évora, Largo dos Colegiais, Apartado 94, 7002-554 Évora, Portugal

2) Pay the first installment of tuition fees, registration fee and scholar insurance within 30 days after registration, and consult in SIIUE the “Payment Amounts”, using the credentials received in the email after registration. The deadlines and payment methods can be consulted in the Fee Regulations, which you must be aware of when enrolling at Universidade de Évora.

Until the procedures referred to in 1) and 2) above are completed, it cannot be issued any proof of enrollment or any certification document, however you can obtain a Acceptance letter from SIIUE after paying the first installment of tuition fees and validated the documents referred to in point 1.1).

If the procedures referred to above, mentioned in 1) and 2), are not respected, the enrollment will be canceled losing the right to the place in Universidade de Évora. This does not mean that the amount of tuition fees, enrollment fee and scholar insurance, resulting from the enrollment made, are cancelled, once being considered a debtor under the terms of the Tuition Fees Regulation

3) Access to SIIUE with student credentials to:

  • • Consult the study plan to find out which curricular units you must complete in each academic year, which are mandatory and which optionals you can and should enroll in annually.
  • • Obtain proof of enrollment and registration
  • • Make/change registrations
  • • Consult timetables
  • • Request Special Attendance Schemes (student workers, student parents, students with learning support needs, etc.)
  • • Consult notifications
  • • Consult Payment Amounts
  • • Consult Regulations, Calendars and Academic Guide

 

 

      
    

Prescription is the loss of the right to enroll and do the annual registration when the student does not meet minimum performance criteria. In this case, the student will be prevented from applying and enrolling in the cycle of studies for a period of two consecutive semesters.

Students are subject to prescription if they do not complete enough ECTS (ECTS obtained through crediting are not considered), according to the following conditions:

Total ECTS of the study plan
obtained by the student

Maximum number of registrations

Less than 60

3

60 to 119

4

120 to 179

5

180 to 239

6

240 to 359

8

360

9

In the case of 2nd and 3rd cycle students, the student must obtain approval for the total ECTS of the master's or doctoral study plan in the maximum number of registrations mentioned in the table above.

  • Masters with 90 to 120 ECTS, maximum 4 academic years to complete the master's degree
  • Doctorates with 180 ECTS, maximum 5 academic years to complete the PhD
  • PhDs with more than 180 ECTS, maximum 6 academic years to complete the PhD

Additional information

If you prescribe you can subsequently apply for Re-entry  in the same study program, within the deadlines established annually by a rector's order.

The cancel enrollment is the act by which the student interrupts / suspend your studies, and is regulated under the Academic Regulation  of the University of Évora.

How to proceed

If you wish to cancel enrollment you must submit a request in your student profile at SIIUE-GESDOC .

Payments

In accordance with the Tuition Fees Regulations, if you request cancellation of registration by 31 October you will not be considered indebted for the outstanding instalments of that academic year, but you will remain indebted for the instalments due, the registration fee and the school insurance.

If the cancellation request is made between 31 October and 31 December you will only owe the instalments of the odd semester. After 31 December you will owe all the instalments of the school year.

Deadlines

The request can be made on any date taking into consideration three periods:

  • before November 30, all Curricular Units of the academic year will be canceled;
  • between November 30 and December 31, your enrollment is valid only for the first semester;
  • after December 31, your enrollment will be valid for the whole academic year.

Additional information

If you request a cancellation of your enrollment, you can subsequently apply for Re-entry  in the same study program, within the deadlines established annually by a rector's order. However you cannot re-enter under the following conditions:

  • If you request the annulment of the enrollment until October 31 in the same academic year when you entered the program. In this case, you need to apply again for admission.
  • If you request the annulment of the enrollment after October 31, you cannot re-enter in the subsequent academic year because, by law, there has to be an academic year of interruption of studies in order to apply for re-entry. However, you may re-enter later.
  • If the program you want to re-enter, is no longer accredited at the date of the request for re-entry.

In order to submit the thesis/dissertation/project work/internship report in the 2nd or 3rd cycle, the student must have paid at least the total amount of the tuition fee corresponding to

a) three academic years, in the case of 3rd cycle courses lasting 4 years

b) two academic years, in case of 3rd cycle courses lasting 3 years

c) one academic year, in case of 2nd cycle

d) one academic year in the case of re-entry and verification of the previous points

COMO OBTENHO O MEU CARTÃO DE ESTUDANTE?

O cartão de estudante vai ser essencial para te identificares como estudante universitário, para te movimentares nos vários espaços da UÉ e agilizares o teu dia-a-dia. Podes optar por escolher a vertente bancária do cartão e juntar o teu cartão de identificação ao teu cartão de débito.

Antes de pedires o cartão de estudante, deves obter o comprovativo de matrícula.

Podes obter o cartão de estudante através de uma das seguintes opções:

1 - Presencialmente no Edifício do Santo Agostinho , entre 1 de setembro e 31 de outubro (das 9:30 às 16:30), no posto de atendimento da Caixa Geral de Depósitos na sala 2 deste edifício. Ser-te-á entregue um cartão provisório, até que chegue o teu cartão definitivo.

2 - Visita uma agência da Caixa Geral de Depósitos, em Évora, e leva contigo os seguintes documentos:

  • Documento de identificação (Cartão de Cidadão, outro);
  • N.º de Identificação Fiscal;
  • Comprovativo de matrícula no ano letivo 2023/24.

3 - Adere online : É simples, basta teres Chave Móvel Digital (que pode ser ativada aqui  ). É conveniente ativar simultaneamente a assinatura digital e estares na posse do respetivo PIN. Com a chave móvel ativa, podes efetuar o teu pedido de cartão online, onde quiseres e à hora que for mais conveniente, em https://caixaonboarding.cgd.pt  . Na altura do pedido deves ter contigo o teu documento de identificação digitalizado (frente e verso em imagens separadas), uma foto tipo passe digitalizada com fundo branco e caso optes por cartão bancário, um comprovativo de morada. (Nota: Este processo não está disponível para estudantes estrangeiros e com título de residência ou passaporte associado à CMD).

Se optares por um cartão da UÉvora com vertente bancária – Cartão Caixa IU (gratuito), este será enviado pela Caixa, para a tua morada. Caso optes somente pelo cartão de identificação, este será disponibilizado pela UÉVORA, nos Serviços Académicos. Serás informado por e-mail quando o cartão estiver pronto, para que o possas levantar naqueles Serviços, no Edifício do Santo Agostinho.

Após teres o teu cartão, deves dirigir-te ao Gabinete de Apoio à Gestão das Instalações, na entrada do Colégio do Espírito Santo, para o cartão ser validado nos acessos a edifícios ou parques estacionamento (mediante pagamento de taxas devidas).

Regulations and Guides

Contacts

For more information, please consult SAC.ONLINE , the Online Services Desk for Academic Services.

Click here  to see the service hours and contacts of Academic Services.