Counteracting accent dIscrimination pRactiCes in Education
- Università de Siena(líder)
- Consiglio Nazionale delle Ricerche(parceiro)
- International Burch University(parceiro)
- Universidade de Évora(parceiro)
- University of Hamburg(parceiro)
- University of Münster(parceiro)
Summary
European teachers need to be better equipped with the knowledge, skills and competences needed in a dynamically changing society that is increasingly multicultural. The objective of CIRCE is to expand teachers’ competencies, knowledge, and skills for inclusive appreciation of multiculturalism and multilingualism. Research has shown that linguistic discrimination can happen unconsciously and can lead to judging school competencies of pupils with different linguistic backgrounds less favourably. In an increasingly multicultural society, it is of foremost importance that gatekeepers to democratic access to knowledge are aware of the risks of linguistic discrimination and of the subtle ways in which this is shown. The project will develop tools and resources to innovate school curricula and offer materials that enable teachers and educators to accommodate accent variation in their classrooms and other learning settings. Coordinating institution: University of Siena, IT; Partner institutions: National Research Council - Institute for Computational Linguistics (CNR-ILC), IT; University of Munster, DE; University of Hamburg, DE; University of Evora, PT; International Burch University, BaH.
Goals, activities and expected/achieved results
O Projeto CIRCE pretende consciencializar o ambiente escolar sobre o tema da discriminação de sotaque e desenvolver nos alunos e professores uma maior tolerância à variação de sotaque. Na verdade, é um fenómeno ainda pouco conhecido e a tolerância social que o rodeia esconde o seu perigo. É, também, um poderoso mecanismo discriminatório sendo essencial desequilibrar os seus mecanismos, promovendo o conhecimento de como funciona. Os objetivos de longo prazo do Projeto CIRCE são:
i) promover a inclusão de estudantes imigrantes;
ii) prevenir a evasão;
iii) proporcionar melhores oportunidades de acesso à educação;
iv) desenvolver a apreciação da diversidade linguística;
v) melhorar a competência comunicativa (inter)cultural.
A investigação demonstrou que a confiança linguística dos falantes com diferentes antecedentes linguísticos pode ter um efeito na perceção da discriminação: o orgulho do sotaque ou a competência linguística percebida pelo falante podem contrabalançar a perceção de discriminação e aumentar o sentido de aceitação e adaptação psicológica do falante (Buchanan et al., 2018; Sarter, 2012). Assim, este projeto também ajudará no aumento da competência metalinguística dos alunos, de forma a minimizar a insegurança linguística de falantes com diferentes formações linguísticas.
Os objetivos de curto prazo do Projeto CIRCE podem ser resumidos da seguinte forma:
i) o desenvolvimento de ferramentas e recursos para inovar os currículos escolares
ii) a criação de materiais que permitam aos professores e educadores acomodar variações de sotaque nas suas salas de aula e noutros ambientes de aprendizagem.
O projeto contribuirá para desenvolver a CONSCIENTIZAÇÃO para questões de linguicismo (Work Packages2, 4). Os dados serão utilizados para demonstrar que a discriminação linguística é generalizada e para explicar os seus mecanismos, a fim de aumentar a TOLERÂNCIA à variação de sotaque. O WP4 aumentará o ENVOLVIMENTO da população escolar; O WP3 desenvolverá materiais prontos para uso pelos professores e formadores para atender às suas NECESSIDADES. O projeto irá recolher dados de acordo com uma metodologia pré-estabelecida e partilhada entre os parceiros, que elaborarão os métodos e o calendário de recolha de dados de forma a criar um conjunto de dados de elevada importância científica. Este conjunto de dados será reutilizado pelos parceiros, mas também disponibilizado à comunidade científica através do ILC4CLARIN, o centro de dados alojado pelo CNR-ILC como um nó do consórcio CLARIN-IT, a componente italiana da federação europeia CLARIN.
A metodologia definida será proposta e partilhada com os grupos-alvo do projeto, professores e alunos para que eles próprios possam replicar e realizar pesquisas sobre a questão da discriminação linguística.
O Projeto CIRCE envolverá os seus destinatários através de atividades de informação e formação: workshops para professores, atividades especificamente planeadas para estudantes (jornalismo, autobiografias linguísticas). O Projeto CIRCE oferecerá ferramentas de ensino multilíngue na forma de sugestões de aulas e percursos educativos que estarão disponíveis gratuitamente aos professores. Para melhor responder às necessidades dos nossos grupos-alvo (ou seja, aumentar a sensibilização para a discriminação linguística), o Projeto CIRCE irá desenvolver os seguintes materiais: um artefacto utilizado diariamente tanto por professores como por alunos para revelar como os livros escolares contribuem para a formação de atitudes linguísticas; e formas (artísticas) de expressão utilizadas pelas gerações jovens (p. ex. podcasts e vídeo)
CIRCE wants to bring more awareness in the school environment about the topic of accent discrimination, and to develop in students and teachers a greater tolerance towards accent variation. It is in fact a phenomenon that is still little known, and the social tolerance that surrounds it hides its danger. It is actually a powerful discriminatory mechanism, and it is essential to unhinge its mechanisms by promoting knowledge of how it works. The long-term objectives of CIRCE are:
i) to foster inclusion of immigrant students;
ii) to prevent dropout;
iii) to provide better opportunities for access to education;
iv) to develop appreciation of linguistic diversity;
v) to enhance (inter-)cultural communicative competence.
Research has shown that linguistic confidence of speakers with different linguistic backgrounds can have an effect on the perception of discrimination: accent pride or speaker perceived linguistic competence can counterbalance the perception of discrimination and enhance the speaker’s sense of acceptance and psychological adaptation (Buchanan et al., 2018; Sarter, 2012). Thus, this project will also help in increasing metalinguistic competence of students, in order to minimize linguistic insecurity of speakers with different linguistic backgrounds.
The short-term objectives of CIRCE can be summarised as follows:
i) the development of tools and resources to innovate school curricula
ii) the creation of materials that enable teachers and educators to accommodate accent variation in their classrooms and other learning settings.
The project will contribute to developing AWARENESS to issues of linguicism (WPs 2, 4). Data will be used to demonstrate that linguistic discrimination is pervasive and to explain its mechanisms, in order to increase TOLERANCE to accent variation. WP4 will increase the INVOLVEMENT of the school population; WP3 will develop ready-to-be-used materials for teachers and trainers for addressing their NEEDS. The project will collect data according to a pre-established methodology shared among the partners, who will elaborate the methods and timing of data collection in order to create a dataset of high scientific importance. This dataset will be reused by the partners, but also made available to the scientific community through ILC4CLARIN, the data centre hosted by CNR-ILC as a node of the CLARIN-IT consortium, the Italian component of the European CLARIN federation.
The defined methodology will be proposed and shared with the target groups of the project, teachers and students so that they themselves can replicate and conduct research on the issue of language discrimination. CIRCE assures that the data collected will be treated in compliance with FAIR principles through the presence in the partnership of CNR-ILC.
CIRCE will involve its expected recipients by means of information and training activities: workshops for teachers, activities specifically planned for students (journalism, linguistic autobiographies). CIRCE will offer multilingual teaching tools in the form of suggestions for lessons and educational paths that will be freely available to teachers. To better address the needs of our target groups (i.e. raise awareness towards language discrimination) CIRCE will develop: an artefact daily used both by teachers and students (i.e. textbook, WP3) to unveil how textbooks contribute to forming language attitudes; (artistic) forms of expression used by young generations (podcasts and video, WP4).