Exper- Seismology: Experiment for Learn

Cofinanciado por:
Project title | Exper- Seismology: Experiment for Learn
Project Code | POCTI/DIV/00047/2005
Main objective |

Region of intervention |

Beneficiary entity |
  • Universidade de Évora(líder)
  • Escola EB 2,3/Cunha Rivara de Arraiolos(parceiro)
  • Escola Secundária André de Gouveia(parceiro)
  • Escola Secundária com 3º Ciclo(parceiro)
  • Escola Secundária Conde de Monsaraz(parceiro)
  • Escola Secundária de Coruche(parceiro)
  • Escola Secundária de Nelas(parceiro)
  • Escola Secundária de Odivelas(parceiro)
  • Escola Secundária Diogo Gouveia(parceiro)
  • Pólo de Estremoz(parceiro)
  • Universidade de Aveiro(parceiro)
  • Universidade de Lisboa(parceiro)

Approval date | 10-03-2005
Start date | 01-04-2005
Date of the conclusion | 31-12-2007

Total eligible cost |
European Union financial support |
National/regional public financial support |

Summary

The project EXPER is oriented to the high schools Portuguese establishments through the availability of seismic observations, tools and experiences. For this, three national research groups specialists in Earth Sciences joined its to cooperate: seismologists of the Center of Geophysic of Évora/University of Évora, the Center of Geophysic of University of Lisbon and geologists of the Dept. of Geology of the Univ. of Aveiro. In the support to the development of resources and presentation of strategies for the diffusion of the scientific culture we usufruct of the contribution of the Center "Ciência Viva" of Estremoz as institution specialized in divulgation of Earth Sciences. The dynamics of this project is establishes in the creation and animation of an itinerant laboratory of seismology. The itinerant structure "lab. of seismology" will be presented with a set of scientific equipment and didactics prototypes adjusted to support the environmental education and scientific divulgation.

Objectives, activities and expected/achieved results

Objectives

  • Facilitar a educação científica ao nível dos ensinos não superior através do estabelecimento de um programa de colaboração entre a comunidade educativa e científica, em torno dos temas sismologia e risco sísmico.

Activities

  • Localização e dimensionamento de sismos no enquadramento conceptual da sismologia, 2005. Geonovas; Lisboa; Vol. 19
  • XXV Curso de actualização de Professores de Geociências,Univ.de Évora, 2005;
  • outras comunicações;
  • seminários;
  • visitas de escolas.