Skip to main content

Hugo Oliveira

Invited Assistant Lecturer (Department of Pedagogy and Education)

Gracious contract

Photo of Hugo Oliveira
Master Degree: Supervisão Pedagógica (Universidade da Beira Interior - 2015)
Bachelor's Degree: Ensino de Biologia e Geologia (Universidade de Évora - 2006)
CIEP - Center for Research in Education and Psychology of the University of Évora (Integrated Member at pre-doctoral level)
Ensino de Biologia e Geologia;
Supervisão Pedagógica;
Educação para a Saúde.
Didática das Ciências;
Educação para a Saúde;
Supervisão Pedagógica;
Observação e Análise de Contextos de Educação/Formação.
- Assistente Convidado na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre.
- Aluno de Doutoramento em Ciências da Educação.

 


 


 


2006 - Financiamento do Projeto "Ensino Experimental para a Sustentabilidade através de práticas de agricultura biológica em estufa" no âmbito do concurso Ciência Viva VI
Bonito, J., Oliveira, H., Rosa, A., & Corsini, F. (2025). Leadership: values and principles at Black Hawk Down. Ação Midiática - Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, 30. [ISSN: 2238-0701]. Bonito, J., Oliveira, H., Rosa, A., & Corsini, F. (2025). Leadership: values and principles at Black Hawk Down. Ação Midiática - Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, 30.
Oliveira, N., Oliveira, H., Silva, T. L. C., Boné, M., & Bonito, J. (2025). The role of the bystander in CPR in out-of-hospital cardiac arrest: What the evidence tells us. Hellenic Journal of Cardiology, 82, 86-98.
Oliveira, H., & Bonito, J. (2024). Política e sociedade: algumas notas acerca do tempo presente. In L. B. Cangussu, & E. C. A. Miranda (Orgs.), Pesquisas multidisciplinares em educação e sociedade, meio ambiente e saúde (Vol. 1, pp. 67-81). Belo Horizonte: Synapse Editora.
Coppi, M., Oliveira, H., Tirapicos, F., Cristóvão, A., & Bonito, J. (2024). Health promotion in European schools: a report on its monitoring. Indagatio Didatica, 16(2), 131-149.
Oliveira, H., & Bonito, J. (2024). Ideas of education: reflections and convergences. Studies in Education Sciences, 5(2), e4713.
Oliveira, H., & Bonito, J. (2023). The conceptualisation of practical work in science education: Data from a systematic literature review. In M. Peralbo, A. Risso, A. Barca, B. Duarte, L. Almeida, J. C. Brenlla, & A. C. Santos (Eds.), Actas del XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía (pp. 732-747). A Coruña, Espanha: Universidad da Coruña. https://doi.org/10.17979/spudc.000026.
Bonito, J., & Oliveira, H. (2023). O trabalho prático no ensino das ciências: uma abordagem à evolução histórica. História da Ciência e Ensino. Construindo interfaces, 27(especial), 3-21. [ISSN: 2178-2911]. http://dx.doi.org/10.23925/2178-2911.2023v27espp3-21
Oliveira, H., & Bonito, J. (2023). Practical work in science education: A systematic literature review. In E. Hartell, J. Buckley, & N. Blom (Eds.), Current perspectives on the value, teaching, learning, and assessment of design in STEM education (pp. 113-132). Frontiers in Education. [ISNN: 978-2-8325-3252-2]. https://doi.org/10.3389/978-2-8325-3252-2
Bonito, J., & Oliveira, H. (2023). Practical work in science education: An approach to the historical evolution. In J. Conceição, & I. Rodrigues (Coords.), E-Book of Abstracts of the 3rd International Congress on the History of Science in Education (p. 15). Faro, Portugal: Universidade do Algarve. [ISBN: 978-989-9127-36-4]. https://doi.org/10.34623/xy5j-ps40.
La conceptualización del trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias: datos de una revisión sistemática de la literature. In Libro de resúmenes del XVII Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía y del IV Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía (p. 135). A Coruña, Espanha: Faculdade de Ciencias de la Educación de la Universidad de A Coruña.
Coppi, M., Pequeno, M., Oliveira, H., Tirapicos, F., Cristóvão, A. M., & Bonito, J. (2023) (Coords.). V Congresso nacional de educação para a saúde - Livro de resumos. Évora: Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora. 100 pp. [ISBN: 978-972-778-319-9].
Bonito, J., Oliveira, H., & Carneiro, C. (2023). Teaching on rock deformation: contributions from practical activities. In S. I. V. Del Valle, & G. Adolfo (Orgs.), Ciências humanas: estudos para uma visão holística da sociedade (Vol. VI, pp. 55-89). Curitiba, Brasil: Editora Artemis. [ISBN 978-65-87396-80-4].
Oliveira, H., & Bonito, J. (2023). Education and anthropology: some brief notes. S. I. V. Del Valle, & G. Adolfo (Orgs.), Ciências humanas: estudos para uma visão holística da sociedade (Vol. VI, pp. 39-54). Curitiba: Editora Artemis. [ISBN 978-65-87396-80-4].
Oliveira, H., & Bonito, J. (2023). Practical work in science education: A systematic literature review. Frontiers in Education, 8, 1151641. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1151641
Oliveira, H., & Bonito, J. (2023). A abordagem CTEAM (STEAM) no currículo português: distanciamentos e aproximações. Boletim da IAI-CTS, 18, 25-31. [ISNN 2183-5098].
Vantagens e limitações do trabalho prático no ensino das ciências: o que nos diz a literatura. In J. Caramelo, & M. S. Ferreira (Coords.), Livro de Resumos do VII ENJIE - Encontro nacional de jovens investigadores em educação. Desafios atuais na investigação em Educação: Agendas emergentes (pp. 112-113). Porto: Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.
Bonito, J., & Oliveira, H. (2022). A abordagem STEAM no currículo português: distanciamentos e aproximações. In A. S. Neto, A. C. Silva, & I. Fortunato (Orgs.), Coletânea do Congresso Paulista de Ensino de Ciências: discutindo o ensino de ciências nos países ibero-americanos (pp. 19-48). Edições Hipótese.
Oliveira, H., & Bonito, J. (2022). O ensino experimental das ciências naturais: impacto das aprendizagens essenciais nas suas dinâmicas. In M. H. A. Sá, & L. Morgado (Orgs.), Livro de atas do V ENJIE: investigação em educação e responsabilidade social - vozes dos jovens investigadores (pp. 485-497). Universidade de Aveiro. [ISBN 978-972-789-731-5]
Oliveira, H. & Bonito, J. (2020). Health education projects in Portuguese schools: A multicases study. ASEAN Journal of Community Engagement, 4(1).
Bonito, J., & Oliveira, H. (2019). A promoção e educação para a saúde com crianças e adolescentes nas escolas de Portugal. In Franceschini, S. C. C., Ribeiro, S. A. V., Priore, S. E. & Novaes, J. F. (orgs.), Nutrição e Saúde da Criança (pp. 521-546) Rio de Janeiro: Editora Rubio.

* For more publications, perform a search by author name on Digital Repository of Scientific Publications of UÉ.



I Am
Section where you can select the access profile that best suits your situation.
UÉ Candidate
Training Offer, Knowing UÉ, Applications, Social Support and Useful Documentation
UÉ Student
School Calendar, Opportunities, Mobility Programs and Academic Activities
Lecturer and Researcher
R&D Units, Featured News, Research Projects, Activities under Development and Conferences
Alumnus
UÉ Family, Alumni Activities, Testimonials, Career Awards and Events of Interest
Company
Business Events, Submission of Traineeship and Job Offers, UÉ Services
I Want
Section where you can select a quick link, for an action you want to perform